Jauholla lisää tunnelmaa kuvaan

Jauholla lisää tunnelmaa kuvaan

Meidän vieraskynään tarttui tällä kertaa valokuvataituri Iiro Rautiainen.

Pölyssä on vain sitä jotakin. Vaikka se yleensä assosioituu tylsän siivouspäivän ja tunkkaisten lakanoiden kanssa, niin kyllä siitä irtoaa myös kivan tunnelmallista meininkiä tarvittaessa! Valohan on aina kiehtova elementti kun sen näkee konkreettisesti. Oli se sitten sateenkaari, sumuinen aamu tai vaikkapa pölyinen huone. Valon osuessa ties mihin partikkeliin, se luo aina jotain kiinnostavaa efektiä, joten miksei tuota ominaisuutta voisi yrittää itsekin kehittää!

En halunnut tähän kuvaukseen luoda vielä tällä kertaa sateenkaaria vaan sellaisen oikein pölyisen huoneen. Niin pölyisen, että valon säteet erottautuisivat selkeästi siitä. Tunnelman osalta taas lähdin tavoittelemaan sellaista leppoisaa pysähtyneisyyttä. Aluksi ajattelin oikaista tässä kuvauksessa ja luoda pölyisen fiiliksen savukoneen avulla. Pikku töräytys sillä ja huoneessa leijuisi sellainen mukavan hento savu joka näyttäisi selkeästi nuo valon säteet. Tällä tavalla olisin saanut haluamani lopputuloksen melkeinpä suoraan kamerasta!

Noh. Savukonehan ei sitten loppujen lopuksi toiminutkaan, joten piti keksiä jotain muuta. Jauhot. Olin yrittänyt välttää tätä vaihtoehtoa sen sotkuisuuden vuoksi, mutta tässä vaiheessa kuvauksen järkkäilyt etenivät siihen pisteeesen, että se oli ainoa keino suoriutua kunnialla niistä läpi! Se on tarpeeksi hienojakoista sekä kevyttä, jotta se näyttäisi edes aavistuksen autenttiseltä pölyltä. Kaupasta sitten vain gluteenittomia jauhoja messiin ja kuvaukset käyntiin! Miksi sitten gluteenittomia? Jotta voisin leipoa niistä pullaa kuvausten jälkeen.

Päädyin kuvaamaan mallin ja jauhot erikseen sillä niiden yhtäaikainen kontrollointi oli turhan vaikeaa. Jälkikäsittelyssä sitten vain yhdistelisin kuvat. Valotin kuvan melko tummasävyiseksi sillä pölyn selkeä erottuminen vaatii tumman taustan. Valo on muutenkin suht draamattinen luonteeltaan, jotta se tukisi yleistä synkähkön tummaa meininkiä. Jauhojen kuvaaminen tapahtui niin, että ripottelin sitä kuva-alalle mahdollisimman kevyenä huntuna ja otin siitä muutamia eri valotuksia. Sovelsin näihin kuviin samaa valosetuppia kuin mallinkin kanssa kuvatessa, jotta ne täsmäisivät sitten lopputuloksessa keskenään. Valona toimi Elinchromin 135cm Octa. Halusin valon keskittyvän vain ja ainoastaan malliin niin ettei sitä hirveästi leviäisi kuitenkaan taustaan. Varautuneena savukoneen käyttöön, olinkin tehnyt maailman kauneimman valon muokkaimen pahvilaatikosta, jätesäkistä ja pakkausteipistä. Tuolla rajasin valon lähteen vain tuohon pieneen koloon jolloin lopputuloksena oli sitten hyvin selkeästi suunnattavissa oleva päävalo. Asetin pienen reflan mallin vasemmalle puolelle avaamaan hiukan varjoja.

NVK-3

Kuvat saatiin suht nopeasti kasaan sen jälkeen kun löysimme sen fiiliksen ja asetelman mikä näyttäisi hyvältä. Sitten jäljelle jäikin enää kuvan photarointi! Käyn seuraavaksi läpi kuvan työstämisen päävaiheet. En käy Photoshopin ja Lightroomin perusteita läpi tässä tutoriaalissa, mutta perustiedoilla kyllä pärjää!

Avasin kuvan ensin Lightroomissa. Tein kuvalle pieniä sävysäätöjä ja avasin hiukan varjoja. Ei mitään kummempaa kuitenkaan vielä tässä vaiheessa. Sen jälkeen siirsin kuvan Photoshopin puolelle.

NVK-1

NVK-2

Olin tosiaan ottanut mallikuvan lisäksi myös erillisiä kuvia jauhopilvestä sekä valon lähteestä. Yhdistin nämä kuvat seuraavaksi varsinaisen kuvan päälle. Tilanteissa missä yhdistellään kirkkaita elementtejä ja halutaan saada mukavan luonnollinen vaikutelma siitä, on syytä koittaa testailla Photoshopin tasojen erilaisia Blending Modeja / Sekoitusasetuksia. Tässä yhteydessä Rasteri sekä Lineaarinen varjostus –asetukset toivat parhaimman näköiset lopputulokset. Näiden toimintaperiaate perustuu siihen, että ne sekoittavat tason alla olevan kuvan kanssa niin, että ainoastaan kirkkaimmat osat jäävät näkyviin. Tämän valonlähteen lisäksi lisäilin muutamia muita pölykuvia tuoden pölykerrokseen vähän syvyyttä ja rakennetta. Hienosäädin näiden pölytasojen kirkkautta sekä pölyhiukkasten erottavaisuutta erillisen Curves / Käyrä –säätötason avulla. Maskien avulla poistin taas tarpeettomia elementtejä näistä tasoista.

NVK-4

NVK-5

Näiden ns. luomupölykuvien lisäksi tein myös muutamia pölykerroksia erityisillä ”hiukkassiveltimillä”. Näillä lisäsin pölyä ihan vain muutamiin paikkoihin parantaakseni entisestään kuvan syvyyttä. Tuon kanssa saa olla tarkkana ettei pölyä ole liikaa sillä silloin kuvasta tulee vain sekava ja epäuskottava. Tässä vaiheessa myös tein pientä alustavaa sävymäärittelyä tiettyihin kuvan osiin.

NVK-6

Kun olin tyytyväinen pölyn määrään ja yleiseen kuvan luonteeseen, siirsin sen takaisin Lightroomin puolelle missä tykkään tehdä sävytykset kaikkein mieluiten. Sävyillä on suuri rooli kuvan fiiliksen luomisessa. Halusin luoda tähän kuvaan leppoisan ja hieman kaihoisan fiiliksen ja sinisen sävyt tukee mielestäni tätä vaikutelmaa parhaiten. Lähtökohtana kuvassa olivat lämpöisät sävyt, mutta ne viestivät enemmän sellaisen iloisen ja lämpöisen fiiliksen ilmapiiristä, joten viileämpää settiä kehiin! Kun lähden työstämään kuvaa, teen kaikki säädöt aina ihon sävyjen sekä kirkkauden mukaan. Toisinsanoen yritän aina pitää ihon sävyt suhteellisen luonnollisena sekä tasapainoisen kirkkaana suhteena muuhun kuvaalaan. En koskaan anna varjojen mennä tukkoon ja pyrin välttämään puhkipalaneita kohtia. Sellainen dynamiikaltaan mahdollisimman laaja sävyskaala on aina punaisena lankana kuvissani. Tätä kuvaa ottaessani annoin salaman olla sen verran kirkkaammalla säädöllä, että valottaessani kasvojen mukaan, varjoalueet menisivät melko pimeäksi. Tätä tietynlaista dramaattisuutta korostin myös käsittelyssä entisestään.

NVK-7

Kun sävyt alkoivat olla suunnilleen sitä meininkiä kuin halusinkin, vein kuvan vielä kerran Photoshopin puolelle. Tällä kertaa luvassa oli ihon sekä muiden pikkujuttujen retusointia ja viilaamista. Otsalle oli muun muassa päässyt pöllyämään hiukan jauhoja, jotka oli ihan kiva saada pois! Muovasin myös valon siirtymästä hieman pehmeämmän ja tasaisemman sillä alkuperäisessä kuvassa sen rosoisuus iski liikaa omaan silmään. Tekniikoina ihon retusoinnissa sekä tiettyjen alueiden korostamisessa käytin Korjaussivellintä / Healing Brushia sekä Dodge & Burnia. Tuo vastaa ominaisuuksiltaan Clone Stamp / Kloonaussivellintä, mutta tämä sivellin säilyttää tekstuurin mielestäni paremmin. Se myös sekoittaa jotenkin itseäni miellyttävällä tavalla lähdekohdan ja retusoitavan paikan. Nopea ja helppo työkalu toisinsanoen! Lisäsin myös ekstrakivana pienen valojuovan olkapään päälle korostamaan entisestään tuota usvaista fiilistä.

NVK-8

Saatuani ihon ja valon kivaksi, palasin vielä kertaalleen Lightroomin puolelle. Tällä välin olin pitänyt muutaman päivän taukoa kuvan katselusta ja tuon myötä ajattelin kokeilla vielä jotain muuta sävymaailmaa. En ole hirveästi käyttänyt vihreään vivahtavia sävyjä kuvissani aikaisemmin, mutta halusin kokeilla, että miltä se näyttäisi tässä tapauksessa. Siitä tulee väistämättä sellainen eteerinen ja mukava filmifiilis mikä ei koskaan ole huono juttu! Tuo vihreä sävy miellyttikin sitten sen verran, että päätin mennä sillä! Ja näin kuva olisikin sitten valmis! Tästä projektista opin sen, että koskaan ei kannata luovuttaa vaikka pulut kakkisivatkin pälvikaljulle. Se ei vaadi muuta kuin päättäväisyyttä ja hiukan luovuutta niin aina siitä hyvä tulee!

NVK-9

Ota haltuun Iiron somekanavat:

Muista käydä seuraamassa myös NVK:ta Instagramissa ja Facebookissa