Googlen Photosphere -panoraamakuvien kuvailu on mitä loistavinta hupia. Noin ylipäänsä mikä voisikaan olla sujuvampi ja tasokkaampi tapa viettää aikaa, kun hölmöillä julkisella paikalla hassusti kameran kanssa?
Photosphere on nimitys 360 asteen panoraamakuville, joita voi ladata Googlen Views-yhteisöön. Se on Street View katunäkymäpalvelun kaltainen veijari, joka on tehty tukemaan ja rikastuttamaan Google Mapsia. Views tarjoaa yksityisille ihmisille mahdollisuuden ladata kuvia, jotka näkyvät Googlen karttapalvelussa: julkaistu ja hyväksytty Photosphere näkyy julkisesti Google Mapsissa Street Viewn kaltaisena palveluna. Panoraaamoja ei siis jemmata bittivaraston ylähyllylle, vaan ne sijoitetaan keskelle viihteen alttaria kulutettaviksi. Eivätkä Photospheret ole ihan mitä vain typerän ylileveitä panoraamakuvia, vaan ihan oikeasti 360jokainenmahdollinenrakojakolonäkyy panoraamakuvia, jotka ovat hipelöitävissä kauttaaltaan Street Viewn kaltaisesti.
Jännittävintä on se, että Google tarjoaa helpon tavan kuvata ja ladata niitä nettiin: mobiilikuvaus ja älypuhelimet. Photosphere käyttää kännykän kameraa, gyroskooppia ja paikannustietoja. Ohjelma siis tietää missä ja millaisessa asennossa kännykkä on. Tämä ansiosta se kertoo kuvauksen alettua, mihin suuntaan kameraa pitäisi milloinkin sojottaa ja räpsyttää itse sopivat kuvat. Kirjoitushetkellä Photosphere sovellus löytyy iOS ja Android versioina. Yleisesti panoraaman kuvaaminen on nopea ja helppo pikku jutskeli, eikä kuvaaminen vaadi mitään ylimääräistä kalustoa. Pitää vain hakea hyvä spotti, pyörittää kameralla riitävästi kuvia jokaisesta suunnasta ja antaa ohjelman raksutella ne mojovaksi 360° panoraamaksi, jota pystyy kieputtamaan, vääntämään ja venkslaamaan.
Views: Tornion skeittihalli by Sami Aalto
Kaikessa yksinkertaisuudessaan Photospheren kuvaus on (lue: ainakin pitäisi olla) hyvin huoleton toimenpide, joka onnistuu miltein missä vaan ja milloin vain. Niin. Tietenkin käytännössä ensinmäinen asia joka tulee vastaan on se, että tässä on yksi kaikkein terävimmistä mahdollisuuksista hyvällä tekosyyllä apinoida julkisella paikalla ja välittää jokaiselle silminnäkijälle, että nyt ei taida olla Mortti Mobiilikuvaajalla välttämäti taas olla kaikki banaanit tertussa.
360° panoraama tarkoittaa mobiilikuvauksen kannalta sitä, että pitää saada aikaiseksi kourallinen kuvia. Koska kännyköiden optiikka ei ole mitään (super)laajakulmaa, niin kuvia joutuu ottamaan aika monta. Ja ihan kaikkialta. Pitää kuvata edestä, ylhäältä, alhaalta, viistosta, sivusta, takaa, olan ola, pään yli, kainalon alta… Se kuinka huomamattomasti tämän onnistuu suorittamaan esimerkiksi kadun kulmassa tai torilla on, ehem, vähintäänkin kyseenalaista.
Aina niin viihdyttävän kamerointisohellusmanööverin jälkeen ohjelma prosessoi erilliset kuvat yhteen ja tuuttaa pihalle Polaroidisti yhden kuvan, joka päätyy Views palvelun lisäksi kännykän muistiin. Jälleen kohdataan prosessin uusi dilemma: pihalle pöllähtää yksi pienen pieni JPG tiedosto. Piskuinen kännykän kenno ei anna kauheasti varaa kuvien jälkikäsittelyyn kovin reilulla kädellä ja muutenkin mobiilioptiikan kuvanlaatu on helposti hieman nuhaista ja varustettu kehnolla kontrastilla. Kaikesta huolimati Photospherellä saa aikaiseksi ihan pätevän näköisiä panoraamakuvia suoraan kännykästä ja tietokoneella erikseen annetulla kevyellä, mutta napakalla Photoshop-potkulla pystyy piristämään kivasti lopputulosta.
Huomioon kannattaa ottaa myös, että innokas muutamien kuvatuksien kuvaaminen ja prosessointi imee kännykän akusta sähköhunajaista elinvirtaa bulimia drakulan tasolla.
Views: Ammattiopisto Lappia, aula by Sami Aalto
Pienet sivuseikat sikseen. Olettaen että rakas kollegamme Valtteri Valokuvaaja on nyt onnistuneesti astunut keskelle paikallista toria, kamerasamuraina viiltänyt 360° näkymän ja ponteana komeistanut koko paikallisen torimaiseman kännykkäänsä. Hän on pyörinyt ympäriinsä sopivat kierrokset keskeltä, alhaalta, ylä- ja alaviistosta, eli toisin sanoen hän on onnistunut – keskellä julkista paikkaa – keräämään magneettina jokaisen puolen sadan metrin sisällä olevan martan ja mummon epäilevän katseen osakseen. Taidetta taiteen vuoksi! Mutta mitä vielä. Kuten pimiössä konsanaan, Valtteri Valokuvajaa nyt jännittää lopullisen kuvansa muotoutumista!
Kevyen raksuttelun jälkeen kuva on valmis. Sormet hapuillen, pupillit tanassa ja hiki nokare kärsässä Valtteri Valokuvaaja avaa vastavalmistuneen Photospherensä ja nuolee retinansa sen jumalaisen houkuttelevaan JPG tason pikselihorisonttiin. Mutta mitä vielä. Tarjolla on bonus. Hienouksien hienous, ylläripyllärien ylläripylläri: parallaksi! Tuo viehkeä bittihelvetin keijukainen lumoaa kadotukseen ja turmioon. Kun erilliset kuvat eivät synkkaa kunnolla yhteen prosessointi vaiheen renderöinnissä, tuloksena on parallaksi. Tuo pikselitodellisuuden epätodellisuus tuntuu aina olevan siellä, missä sen kaikkein vähiten haluaisi ja odottaisi olevan. Miten tässä nyt näin pääsi käymään?
Äkkiä koko Photosphere kaikessa inhorealistisuudessaan alkoi masentamaan. Kaikkien niiden netissä olevien pätevien panoraamojen jälkeen omaa lopputulosta voi verrata antikliimaksiin kun äitien äideille tekemä einesateria ulostautuu mikrosta mainoskuvaa lievästi einiinkauheanimartelevan muikeana ja olisi valmis mieluummin panttaamaan toisen munuaisensa kalalokkien virkistyskäyttöön kuin sijoittamaan kissan ripulioksennuksen ja märän villasukan näköisen ruoka-annoksen suuhunsa.
Tässä vaiheessa takarivistä kuuluu tietenkin ärsyttävää ininää: mutta pullukka, miksi vatussa sä et lopeta sitä töhöilyä ja ota panoraama järkkärillä, laajakulmalla ja jalalla? No just sen takia. Mielestäni Photospheren huvittavuus on juuri siinä, että (teoreettisesti) suklainen 360° panoraama on taskussa sen jokapäiväisen vimpaimen potentiaalissa. Ei siis piilossa jonkun hilloisen kalustolistan takana, joka hyödyttää vain silloin, kun se on mukana. Eli ei koskaan.
Ongelmat sikseen, myönnettäköön silti, että toisinaan onnistuin ottamaan miltein täydellisen panoraaman käsivalta (vaikkakin yleensä sain luuriini vain pikselipanoraamaepilepsiakohtaus.jpg:n). Yritin ratkaista parallaksin sikiämistä monella keinolla. Ensin koitin pyörittää kännykkää mahdollisimman huolellisesti, mutta päädyin nopeasti nikkaroimaan itselleni arveluttavan DIY jalustamountin. Panoraamat muuttuivat hieman pätevimmiksi, mutta silti toisinaan tuntui tarpeelliselta sijoittaa riittävästi uhrilahjoituksia tähtikartan oikeana hetkenä Photospheren argoritmikoneiston ylijumalille.
Teknisesti täydellinen Photosphere tuntui jäävän kauas horisonttiin. Kaikkein irstainta on tietenkin se, että toistaiseksi pätevin ja onnistunein panoraamani on tehty ohimennen käsivaralta vetäisten. No kuinkas muutenkaan. Helposti vielä jalustan ja aika pätevän DIY kikkailun kanssa panoraamat päätyivät toisinaan banaaneiksi. Tuntuu että jos Photospheren kanssa voisi argumentoida, se olisi aika lähellä Timo Soinia: miksi ei voi saada täydellisesti onnistunutta panoraamaa? Meillä on jo panoraama ja se on aika onnistunut. Joo mutta miksi ei voi saada täydellisesti onnistunutta? No kun ei voi.
Views: Hyynilä by Sami Aalto
Yksi oikeasti huomioon otettava Photospheren ongelma on se, että se ottaa aika vähän kuvia. Se nostaa riskiä siihen, että prosessointi vaiheessa kuvat eivät onnistu nitoutumaan yhteen sulavaksi jatkumoksi. Mobiilioptiikan hikisen pitkä polttoväli myös avittaa sitä, että kuvien päällekkäisyydestä ei tule tarpeeksi limittäistä ja pätevää. Ja parallaksin kaltaisia virheitä on muuten aika nihkeää yrittää piilottaa jälkikäsittelyssä.
Yksi keskeinen ongelman ydin on siitä, että kameran pitäsi pysyä paikoillaan optiikan solmupisteen kohdalta, eli yleensä objektin keskivaiheen kohdalta. Käytännössä siis kuvaajan tulee pyöriä paikoillaan olevan kameran ympärillä, ei toisinpäin. Tämä on tärkein asia, joka tulisi ottaa huomioon sovelluksen kanssa leikkiessä. Älä pyöritä kameraa, pyöritä itseäsi. Tällä onnistuu välttämään pahimmat ongelmat, mutta lopullinen kuvien prosessointi panoraamaksi tuntuu aika herkästi heittävän mukaan sattumia.
Metsästäessäni onnistunutta panoraamaa koitin myös Microsoftin vastaavaa Photosynth sovellusta. Se tarjoaa mahdollisuuden ottaa paljon enemmän kuvia ja paljon vapaammin. Voi lätkiä tarvittavat kierrokset, jotta kasassa on 360 näkymä ja sen jälkeen vielä lisäillä liitoskohtiin päälle lisäotoksia. Photosynth tuntui myös kärsivän välillä ongelmista nivoa kuvia yhteen ja toisinaan mukaan lähti helposti valoitusvirheitä. Yhdeksi Googlen Photospheren hyväksi puoleksi täytyy mainita, että ainakin iOS versiossa kameran automaattivaloitus ja Photospheren kuvien yhdistäminen tuotti onnistuneita valotuksia, joissa kaikki valoisasta vastavaloon näyttää (yleensä) aika pätevältä ilman erityisen häiritseviä rajakohtia eri valotusasetusten välillä.
Kaikista pienistä ongelmista huolimati täytyy myöntää, että Photosphere on veikeä hassutin, jolla onnistuu viihdyttämään itseään helposti pitkin maita ja mantuja ilman suurempia murheita. Tuntuu että toisinaan vapaasti räpylöitävissä oleva 360 panoraama on tehokkain tapa kertoa tarinoita ja istuttaa katsoja johonkin. Hienointa olisi tietenkin kuvata ihmisiä ja tapahtumia, mutta liikkuvat kohteet nostavat oitis riskialttiutta erinäisiin nitomisongelmiin kuvien prosessointi vaiheessa.
Panoraamojen kuvaaminen on melkoista hupia ja alun innostuminen on vieläkin mukana. Itse ainakin ajattelin siirtyä kokemuksen kartuttua entistä enemmän ihmisten keskelle ja kaupunkeihin. Kannattaa ottaa huomioon, että toisinaan jo pelkkä tekoprosessi on melkoinen kokemus ja tyylipisteitä kohiseva hauskuutus. Hienointa on se, että Photospheren kanssa tuikitavallinen arki ja banaalit paikat kääntyvät yhtäkkiä todella mielenkiintoiseksi ja innostaviksi: no mutta, tuostahan saisi kuvattua tosi hyvän Photospheren!
Nyt ei muuta kuin kapula kouraan ja pyörittämään laajiksia nettiin törkättäväksi. Oman kuvausprosessin voi jakaa Instagrammissa, stekkaa @nuoretvalokuvaajat ja #käänny360japoistu. Kuinka onnistuneen ja mielenkiintoisen tuotoksen ja tekoprosessin sinä saat aikaiseksi?
Kirjoitukset kuvat on otettu Photospheren iOS versiolla, iPhone 5s:llä. Samin Photosphere saaliin kasvamista voi seurata Googlen Views profiilin puolelta ja enemmän kommelluksia Instagrammista @ssa.mii ja Twitteristä @ssamituss.