Mitä tapahtuukaan, kun huippuvalokuvaaja Hasse Bladin asiakkaaksi tulevan artistin levynkansikuvaukset sotkeentuvat huoltomiehen myötä? Se selviää White Cloud Productionsin uudesta, Filmi- ja Videokuvaajien Liiton SM-kultaa voittaneesta lyhytelokuvasta ”Valekuvaaja”, jonka tekemisessä NVK:n vetäjiä oli mukana. Katso lyhytelokuva tästä ja kerro kommenteissa mitä pidit!
Keväällä 2012 päätimme White Cloud Productionsilla osallistua Uneton48-elokuvakilpailuun, jossa tarkoituksena oli toteuttaa lyhytelokuva alusta loppuun 48 tunnin aikana. Tiimimme innostui ajatuksesta uudelleen (olimme osallistuneet kisaan aiemminkin vuonna 2009, ja olen itse toiminut kilpailun tuomaristossa vuonna 2011), ja koska tiimissämme oli itseni lisäksi valokuvausta harrastavia tai työkseen tekeviä ihmisiä, päätimme toteuttaa valokuvausaiheisen elokuvan.
Huippuvalokuvaaja Hasse Bladia esittämään valikoitui Pauli Riikonen, yksi NVK:n neljästä ylläpitäjästä, ja muut roolit täyttyivät tuttavapiirimme ammatti- ja harrastenäyttelijöistä. Elokuvassa Hasse Bladille on tulossa asiakkaaksi Tesla-niminen artisti levynkansikuvauksiin, mutta koska Hasse huomaa kuvauslokaation olevan turhan valoisa halutunlaisen kuvan saamiseksi, lähtee hän viime tipassa hankkimaan sopivaa ND-suodinta tilannetta korjaamaan. Hän nakittaa paikallisen huoltomiehen ottamaan asiakkaat vastaan, mutta huoltomies kiinnostuu kameroista vähän liikaa. Huithapeli, miehille flirttaileva artisti saapuu aikaisin paikalle tiukan ja stressaantuneen levy-yhtiön edustajan kanssa luullen huoltomiestä Hasse Bladiksi, ja soppa on valmis.
Elokuvan tuotanto 48 tunnissa oli haaste – unta ei paljoa ehditty saada viikonlopun aikana, mutta meno oli sitäkin hauskempaa. Kilpailu alkoi perjantai-iltana, ja tuotanto alkoi suunnittelulla ja käsikirjoittamisella. Lopullinen idea hioutui valmiiksi lauantaita vasten aamuyöstä, ja aamulla herättyämme pääsimme kuvasuunnittelun kimppuun. Lauantaina iltapäivällä kuvaukset olivat jo täydessä vauhdissa ja saimme materiaalit purkkiin iltaan mennessä vielä valoisan aikaan.
Elokuva kuvattiin kokonaisuudessaan Nikon D800 -kameralla ja Nikkor 24-70 mm f2.8 -linssillä, ja elokuvamme olikin luultavasti yksi ensimmäisiä Suomessa kyseisellä kameralla kuvattuja elokuvia, sillä kamerayksilömme oli juuri ennen toukokuun 2012 kuvauksia saapunut Suomeen ensimmäisten joukossa. Kamera osoittautui todella suureksi positiiviseksi yllätykseksi videon kanssa – olen itse kuvannut työni ja opintojeni puolesta lukuisilla eri video- ja elokuvakameroilla, ja verrattuna erityisesti aiemmin useissa lyhytelokuvissa käyttämääni Canon 7D -kameraan, tarjosi D800 huomattavasti tarkemman videolaadun vähäisellä rolling shutter -ilmiöllä ja vähäisellä moiré-häiriöllä. Kyseiset asiat ovat tyypillisesti olleet isoja ongelmia ensimmäisen sukupolven videojärkkäreissä (kuten 550D, 7D ja 5DmkII). Kamerassa on lisäksi pakkaamaton, 4:2:2 -näytteistetty 1080p-lähtö ulkoisia tallentimia varten, millä olisi mahdollista saada vielä parempaa kuvaa. Sisäinen tallennus toimi kuitenkin tarpeessamme sekin erittäin hyvin.
Hyvin syödyn ruoan ja muutaman kahvikupin jälkeen pääsimme lauantai-iltana vauhtiin editoinnin kanssa, missä vierähtikin lauantain ja sunnuntain välinen yö kokonaan. Leikkasimme elokuvan Adobe Premiere Pro CS5 -ohjelmalla, ja värinmääritys tehtiin SA Color Finesse 3 -ohjelmalla. Kuvaleikkaus valmistui aamukuuden maissa, jolloin vaihdoimme vuoroa äänisuunnittelijan kanssa, ja siirsimme projektin äänityöasemalle äänileikkaukseen. Pienten torkkujen jälkeen aloitin värinmäärittämisen ja kuvamasterin tekemisen, ja lopullinen elokuva valmistui loppuiltapäivästä sunnuntaina. Saimme palautettua elokuvan Helsinkiin ajallaan, noin 20 minuuttia ennen palautusajan päättymistä. Olo oli enemmän kuin väsynyt, mutta onnellinen – saimme toteutettua elokuvan juuri mieleisestä aiheesta!
Kommetoikaa, mitä ajatuksia elokuva herätti, ja kertokaa mikäli teillä on sattunut joitain kommelluksia omissa valokuvaussessioissanne!
Kirjoittaja Sakari A. Mäkelä toimii White Cloud Productionsin tuottajana, ohjaajana ja elokuvaajana, ja on lisäksi Nuorten valokuvaajien ylläpitäjä sekä Suomen Kameraseurojen Liiton varapuheenjohtaja. Sakarin muita elokuvia on nähtävillä kahdella eri YouTube-tilillä
Sakkem12 / Whitecloudteam
ja valokuvia täällä
Portfolio / 500px / Flickr
Elokuvan tekijät:
Rooleissa:
Huoltomies – Jere Kolehmainen
Hasse Blad – Pauli Riikonen
Kaarina von Taffelstoff – Elina Karvinen-Hakala
Teija-Inkeri ”Tesla” – Essi Kanerva
Työryhmä:
Kuvaus, ohjaus, leikkaus ja tuotanto: Sakari A. Mäkelä
Käsikirjoitus: Veli-Matti Peltola, Amanda Lehtola, Sakari A. Mäkelä, Helena Mäkelä
Äänisuunnittelu, äänitys ja äänileikkaus: Markus Hirvelä
Lavastus, puvustus, maskeeraus ja kuvaussihteeri: Aino Larvala
Tuotantopäällikkö ja catering: Helena Mäkelä
Kamera-assistentti ja making of: Pauli Riikonen
Kuljetukset ja making of: Pertti Mäkelä
Musiikki: Stockmusic.net
Kiitokset: Keudan ammattiopisto Järvenpää Sibeliuksenväylä
Valofirma Cine light rental Oy
(c) White Cloud Productions 2012