Nykypäivän valokuvaajan yksi tärkeimmistä työkaluista uusien asiakkaiden tavoittamisessa ovat hänen omat nettisivunsa. Itse saan noin 99% yhteydenotoista nettisivujeni kautta (www.lifeofaku.com) ja tästä syystä myös panostan kiitettävästi nettisivujeni ylläpitoon. Valokuvaajan nettisivun tulisi olla paikka, joka vakuuttaa sinne ohjautuneet potentiaaliset asiakkaat valokuvaajan kyvyistä, kertoo lisää valokuvaajasta ja hänen toiminnastaan sekä kannustaa asiakasta tekemään ostopäätöksen.
Nettisivun optimointiin voi helposti käyttää tuhottomasti aikaa ja vaivaa. Yllättävän usein sivut kaatuvat kuitenkin jo muutamaan perus seikkaan. Hyvän nettisivun perusta rakennetaan selkeällä ja kompaktilla paketilla ja tästä syystä ajattelin käydä läpi muutamia vinkkejä asioista, joihin valokuvaajien tulisi sivuillaan erityisesti kiinnittää huomiota.
Ulkoasu
Nettisivun ulkoasu on ensimmäinen asia, johon asiakkaasi tulee kiinnittämään huomiota ja sen perusteella hän myös tekee ensimmäisen arvion ammattimaisuudestasi. Nykypäivänä tarjolla on niin monia helppoja ja edullisia ratkaisuja näyttävän nettisivun rakentamiseen, että amatöörimäistä nettisivua on vaikea enää perustella edes tietokonetaitojen puutteella. Yksi parhaista nettisivukoneista on mielestäni Squarespace.com. Squarespace on edullinen (alk. $8/kk) kokonaisratkaisu nettisivujen rakentamiseen, sisältäen kaiken helposti muokattavista nettisivupohjista aina domainiin ja itse nettisivutilaan asti.
Jos taas mietitään nettisivun ulkoasua yleisesti, niin koen yksinkertaisuuden olevan ehdottomasti tärkein yksittäinen tekijä. Erityisesti valokuvaussivujen kanssa isot kuvat täydennettynä pienellä määrällä tekstiä tuntuvat toimivan parhaiten. Näin kuvasi pääsevät oikeuksiinsa ja sivut näyttävät yleisesti tyylikkään yksinkertaisilta.
Itse olen erittäin tykästynyt ”One Page” –webbisivuihin, eli sivuihin, jossa suurin osa sisällöstä löytyy scrollaamalla heti ensimmäiseltä sivulta. Tämmöiset nettisivut ovat asiakkaalle miellyttävät selata, sillä hänen ei tarvitse klikkailla läpi useita eri sivuja.
Oleellisin osa nettisivua on luonnollisesti etusivu. Suosittelen ehdottomasti laittamaan etusivulle näkyviin mahdollisimman isolla parhaan kuvasi, joka mielestäsi kuvastaa hyvin tyyliäsi. Näin saat välittömästi kaapattua vierailijan mielenkiinnon ja asetettua hänet oikeaan tunnelmaan.
Pyri myöskin pitämään sivusi raikkaina. Musta on harvemmin kovinkaan toimiva taustaväri nettisivuilla, sillä se antaa usein tunkkaisen ja synkän vaikutelman. Sivujen tarkoituksena on kuitenkin saada asiakkaalle hyvä tunnelma päälle.
Kuvaus
Tämä tuntuu olevan osio, jossa valtaosa valokuvaajista menee metsään. Toimivan kuvauksen kirjoittaminen on haastavaa, mutta se on usein vaivan arvoista. Kuvaus on kuitenkin usein aikalailla ainoa sinusta ja toiminnastasi kertova teksti sivuillasi. Kuvaus kaatuu pääasiassa kahteen virheeseen; kuvaus on joko liian lyhyt, tai liian pitkä. Kuvausta kirjoittaessa on ensisijaisen tärkeää pitää mielessä itse asiakas. Mieti mitkä asiat ovat Oikeasti oleellisia asiakkaan kannalta. Parin lauseen kuvaus, josta käy ilmi vain kuvaajan nimi ja ikä tuskin herättää kenenkään mielenkiintoa, mutta toisaalta myöskään A4 –pituinen elämäntarina ei ole tarpeellinen. Pyri pitämään kuvaus ytimekkäänä ja informatiivisena (1-2 kappaletta). Oleellisia asioita mainita kuvauksessa ovat mm. mitä kuvaat, missä kuvaat ja ehkä jotain muuta mielestäsi mainitsemisen arvoista sinusta kuten aikaisempi kuvauskokemus. Muista kuitenkin, että portfolion tulisi loppupeleissä puhua puolestasi.
Erittäin tärkeää on myös muistaa mainita sinun yhteystietosi sekä mahdolliset muut keinot seurata toimintaasi ja olla sinuun yhteydessä (sosiaalinen media).
Kategoriat
Moni valokuvaaja tuntuu painivan ongelman kanssa; kuinka jaotella omat kuvat kategorioihin. Tähän annan oikeastaan vain yhden vinkin. Mieti mitä sinä tahdot kuvata ja jaa kuvat parhaasi mukaan kyseisiin kategorioihin. Jos tahdot esimerkiksi kuvata häitä sekä potretteja, jaottele kuvasi näihin kategorioihin. Syynä tähän on, että on aivan turha mainostaa sivuillasi esimerkiksi arkkitehtuuri –kuvausta, jos se ei ole jotain mitä sinä tahdot tulevaisuudessa tehdä. Asiakkaat kuitenkin ostavat sinut pääasiassa keikoille, jotka mainitset sivuillasi.
Pyri pitämään kategorioiden lukumäärä enintään kolmessa. Liian monta kuvausgenreä antaa helposti kuvan, ettet ole välttämättä tietyn genren taitaja vaan kuvaat aikalailla mitä sattuu. Jos tahdot kuitenkin lisätä sivuillesi kuvia, jotka eivät sovi jo olemassa oleviin kategorioihin, voit halutessasi lisätä vielä yhden Misc –kategorian (Sekalaiset).
Samoin kuin yleisen ilmeen ja kategorioiden kanssa, myös kuvien määrän kanssa kannattaa pitää homma yksinkertaisena. Noin 15-20 kuvaa per kategoria on usein enemmän kuin tarpeeksi ja vähemmälläkin ehdottomasti pärjää. Muista olla tässä kohtaa itsekriittinen! Jokaisen sivuillesi lisäämän kuvan on tuotava lisäarvoa asiakkaan sivuvierailulle. Nyt on se aika kun valitset sivuillesi vain parhaista parhaat kuvasi.
Hinnat ja yhteydenotto
Soudin ja huopasin itse miltein vuoden laittaako sivuilleni kuvauspalveluideni hinnat esille vai ei. Lopulta palautteiden ja muiden valokuvaajien suosituksesta päädyin laittamaan suuntaa antavat hinnat sivuilleni. Tosiasia kuitenkin on, että nykypäivän kuluttaja on lyhytjänteinen ja tekee päätöksiä suhteellisen nopeasti, joten jo pieni haaste, kuten hintojen puuttuminen voi olla ratkaiseva tekijä kuvaajan hylkäämiseen.
Hintoja ehdottomasti tärkeämpi osa on kuitenkin niin sanottu ”call for action” eli jonkun näköinen kehotus toimia. On hämmentävää kuinka monen valokuvaajan sivuilla yhteydenotto on tehty aivan käsittämättömän vaikeaksi. Usein jopa yhteystiedot tuntuvat olevan piilotettu usean sivun taakse, aivan kuin kuvaaja ei edes haluaisi asiakkaan ottavan yhteyttä.
Yhteydenottokehotuksen voi hoitaa esimerkiksi pyytämällä ottamaan yhteyttä tiettyyn sähköpostiosoitteeseen, mutta ehdottomasti yksinkertaisin ja helpoin tapa on kuitenkin yhteydenottolomake. Se on luultavasti kaikkein tehokkain keino kannustaa asiakkaita olemaan yhteydessä.
Muotoillessasi yhteydenottoon kannustavaa tekstiä yritä miettiä, mitä yrität tekstillä saavuttaa. Tarkoituksenasi on kuitenkin yksinkertaisuudessaan vain kannustaa asiakasta ottamaan yhteyttä, vaikka hän ei olisi vielä edes varma kuvaustarpeestaan. Pyri viestimään asiakkaalle, että hän voi olla sinuun yhteydessä, vaikka sitten vain kysyäkseen neuvoa. Näin saat avattua keskustelua asiakkaidesi kanssa ja sinulla on paljon enemmän vaikutusta kaupan syntymiseen.
Joko perusasiat ovat kunnossa?
Tässä postauksessa läpikäymäni asiat ovat hyvinkin perusasioita liittyen nettisivuihin. On kuitenkin hyvä muistaa, että kuten kaikessa myös nettisivuissa kaikki lähtee perusteista. Kaikki mainitsemani seikat ovat asioita, joiden tulisi ehdottomasti olla kunnossa ennen kuin alat miettiä muita sivuihisi liittyviä juttuja kuten blogia, sosiaalista mediaa tai vaikkapa hakukoneoptimointia.
Jos sinusta kuitenkin tuntuu, että perusasiat alkavat olla kunnossa, mutta toivoisit hieman syventävää infoa tavoista saavuttaa potentiaalisia asiakkaita tehokkaimmin niin kommentoi alle ja laitan sisältömarkkinointiin, SEO:hon, Google mainontaan ja sosiaaliseen mediaan liittyvää postausta tulille.
Lisää seikkailu ja lifestyle -henkistä materiaalia löytyy minun Instagramissa ja Facebookissa nimimerkillä @lifeofaku sekä kotisivullani.
Löydät myös Nuoret Valokuvaajat on Instagramissa nimimerkillä nuoretvalokuvaajat.