Monilla lentoasemalle suuntaavilla ei ole aikomustakaan lähteä matkalle. He ovat lentokonekuvaajia eli lentokonespottaajia tai -bongareita, joilla on matkalaukun sijasta kameralaukku mukana.
Oma valokuvausharrastukseni alkoi vuonna 2009 lentokoneiden kuvaamisella. Olin jo aiemmin kiinnostunut lentokoneista, mutta kun sain ensimmäisen järjestelmäkamerani syntymäpäivälahjaksi, aloin viettämään aikaa kameran kanssa paljon lentoaseman laidalla.
Yleensä lentokonespottareiden suosiossa ovat jollakin tavalla harvinaiset lentokoneet. Myös sotilas- ja pienkoneilla on omat faninsa. Esimerkiksi kun maailman suurin matkustajakone, Airbus A380, saapui syyskuussa 2011 Helsinki-Vantaalle ensimmäisen kerran, sitä oli katsomassa satoja ihmisiä.
Tavallisella järkkärillä pärjää
Harrastuksen alkuvaiheessa ei tarvitse mitään erikoisia välineitä. Järkkäri pitkällä objektiivilla riittää. 200mm riittää suurimpaan osaan tilanteista, jos ei halua erikoisempia lähikuvia. Käytännössä lentokoneita voi kuvata millä polttovälillä tahansa: joskus 14mm ei ole tarpeeksi laaja, joskus 600mm ei riitä. Zoom-objektiivi on monikäyttöisin ratkaisu – ilmassa olevat lentokoneet liikkuvat niin nopeasti, että kiinteäpolttovälisellä on hankalaa kuvata.
”Tosispottareilla” saattaa olla mukana tikkaat tai jonkinlainen koroke, jotta pääsee kuvaamaan aidan yli. Jotkut käyttävät myös radioskanneria, jolla pystyy kuuntelemaan lennonjohdon ja lentokoneiden väliset keskustelut.
Kuvauspaikat
Lentoasemat ovat yleensä aidattu, joten kuvauspaikat täytyy löytää aitojen ulkopuolelta. Monilla lentoasemilla on erityisesti lentokoneiden bongaukseen tarkoitettu terassi, josta on hyvät näkymät asematasolle ja kiitoteille. Suomessa tällainen löytyy Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Siellä terassi sijaitsee lähellä terminaali 2:sta, josta paikalle on opasteet.
Kuvauspaikkojen valintaan vaikuttavat luonnollisesti tuulet, koska lentokoneet pyrkivät nousemaan ja laskeutumaan vastatuuleen. Yleisimmillä kaakko-itätuulilla hyviä kuvauspaikkoja ovat esimerkiksi:
Laskeutuville koneille Lemminkäisen kallio, viralliselta nimeltään Sammonmäki
Lentokoneet laskeutuvat kallion yli noin 60 metrin korkeudessa. Kalliolta näkee myös kiitotielle. Lemminkäisen kallio sijaitsee Tuusulan moottoritien lähellä, Kulomäentien päässä. Paikka löytyy Google Mapsista hakusanalla ”Lemminkäisen kallio”. Täällä kannattaa olla kello 14 ja 16 välillä, sillä silloin koneita saapuu eniten. Julkisilla kalliolle pääsee Helsingistä esimerkiksi bussilla 633.
Nouseville koneille Katriinantie, DHL:n logistiikkakeskusta vastapäätä oleva kallio
Täältä näkee nousevat lentokoneet parhaimmillaan hyvinkin läheltä. Paikalla kannattaa olla kello 16:n jälkeen, jolloin koneita lähtee paljon. Kaukoitään suuntaavat suuremmat koneet lähtevät kello 17 – 18. Tänne pääsee julkisilla esimerkiksi Tikkurilasta bussilla 576.
Kun Suomi ei enää riitä
Helsinki-Vantaan Finnair-painotteinen liikenne käy melko nopeasti tylsäksi. Ulkomailla esimerkiksi Frankfurtissa ja Amsterdamissa on mahtavat paikat kuvata lentokoneita. Monilla ulkomaisilla lentoasemilla on usein todella isot kuvausterassit ja siellä lentokonebongarit on huomioitu hyvin. Jo Tukholmassa pääsee bongaamaan hieman erilaista liikennettä kuin koti-Suomessa. Kannattaa muistaa, että joissakin maissa, esimerkiksi Lähi-Idässä, kuvaaminen lentoasemalla saattaa olla ankarasti kiellettyä. Jos kaipaa hieman extremeä elämään, kannattaa suunnata St. Maartenin Maho Beachille. Se on lentokonebongarin paratiisi.
Oma spottausharrastukseni hiipui alkuinnostuksen jälkeen, kun olin lähes kaikki Helsinki-Vantaan vakiovieraat jo kuvannut. Lisäksi Lahdesta oli hieman pitkä matka matkustaa Vantaalle. Tilanne muuttui, kun muutin vuodenvaihteessa Vantaalle melko lähelle lentoasemaa. Nyt spottausharrastukseni on taas alkanut heräilemään pikkuhiljaa henkiin ja välillä löydän itseni taas lentoaseman laidalta kameran kanssa.
Linkkejä:
Paljon laadukkaita lentokonekuvia: www.jetphotos.net & www.airliners.net
Keskustelua esim. lentokonekuvaamisesta
Helsinki-Vantaan lähtevät ja saapuvat lennot
Täältä näet reaaliajassa lentokoneiden liikkeet maailmalla